روش تشخیص عسل ارگانیک و طبیعی

روش تشخیص عسل ارگانیک و طبیعی

پیش از اینکه به موضوع روش تشخیص عسل طبیعی و ارگانیک بپردازیم، لازم است  به تعریف و تفسیر انواع عسل در ایران و جهان بپردازیم:

بر اساس منشا تولیدی چهار نوع عسل درایران وجود دارد:

  1. عسل طبیعی
  2. عسل ارگانیک
  3. عسل تغذیه ای
  4. عسل زنبور ندیده

 

عسل طبیعی چیست؟

 عسل طبیعی با جمع آوری شهد گل های گیاهان و در ادامه فرآوری هوشمندانه زنبور عسل در داخل کندو تولید می شود و دو ویژگی مهم دارد :

  • اول آن که در داخل کندو و توسط زنبور عسل تولید می شود
  • دوم اینکه منشا آن تنها شهد تولید شده در گل های گیاهان است

از آنجایی که منشا عسل طبیعی شهد گیاهان بوده از ارزش دارویی و تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار است، بسته به نوع گیاه و یا گیاهان شهدزا رنگ ،مزه و خواص متفاوتی دارد. عسل های با غالبیت شهد یک گیاه خاص، دارای طعم و عطر منحصر به فرد ی هستند. وبه عنوان عسل تک گیاه شناخته می شوند و در صورتی که شهد گیاهان مختلف در تولید عسل موثر باشد به عنوان عسل چند گیاه معرفی و عرضه می شوند.

عسل ارگانیک چیست؟ و چه تفاوتی با عسل طبیعی دارد؟

در تولید عسل ارگانیک جمع آوری شهد و گرده ،از گیاهانی صورت می پذیرد. که دست ورزی ژنتیکی نشده و به دوراز هر گونه مواد شیمیایی مثل کود و سموم باشد. یکی از مهم ترین شرایط زنبورداری ارگانیک ،کلنی های زنبور عسل بابستی در محلی استقرار یابد که در شعاع پروازی زنبور عسل حداقل ۵ کیلومتر مزارع کشاورزی و باغات غیر ارگانیک و شهر ها نباشد. علاوه براین مدیریت زنبورستان نیز بسیار حائز اهمیت است. از نحوه ی انتخاب کندوهای دوستدار محیط زیست تا استفاده از داروهای ارگانیک در کنترل آفات و بیماری های زنبور عسل و حتی زمستان گذرانی کلنی ها با استفاده از عسل کندوها از دیگر اقدامات مهم تولید عسل ارگانیک می باشد.

زنبورستان عسل ارگانیک رافونه
زنبورستان عسل ارگانیک رافونه

استاندارد های عسل

در مورد این عسل ها بر اساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۰۰ و یا استاندارد ارگانیک بین المللی ،توسط برخی ازشرکت های بازرسی و صادر کننده ی گواهی ازجمله بیوسان گواه و پارس گواه و تحت نظارت انجمن ارگانیک ایران ،برای زنبورستان ها،تایید به ارگانیک صادر می شود. در پروسه بسته بندی و عرضه نیز, دستورالعمل هایی در جهت حفظ خواص عسل اعمال می شود. به عنوان مثال استفاده حرارت ،پاستوریزاسیون و صاف کردن عسل در جهت حذف دانه های گرده،در عسل ارگانیک ممنوع است. همچنین بسته بندی عسل ارگانیک بایستی در ظروفی صورت گیرد که هیچ گونه واکنشی با عسل انجام ندهد. مانند شیشه و ظروف لعاب دار. در واقع هدف وماهیت عسل ارگانیک ،خام وسالم (عاری از هر گونه باقی مانده شیمیایی اعم از کود ،سم، آنتی بیوتیک و فلزات سنگین)است. به شکلی که تمامی این روش ها در تضاد محیط زیست نباشد.

در تصویر شماره ۱ نشان هایی مشاهده می کنید که اگر بر روی بسته بندی عسل ها مشاهده کردید بدان معناست که این عسل ارگانیک است. تمام محصولات عسل ارگانیک رافونه دارای تایید ارگانیک است که از این (صفحه) می توانید تهیه کنید.

عسل ارگانیک
تصویر شماره 1

 عسل تغذیه ای چیست و چگونه تولید می شود؟

 عسل تغذیه ای که به اسامی مختلفی همچون عسل شکری ،عسل درجه ۲و شهد تغذیه ای شناخته می شود. در تولید آن علاوه برشهد گیاهان شربت شکر نیز سهیم است. به این معنا که زنبور عسل علاوه بر جمع آوری شهد گلها،به صورت دستی با شربت شکر توسط زنبوردار تغذیه می شود. عسل تغذیه ای بسته به میزان تغذیه،نوع مدیریت زنبوردار و میزان شهد موثر در تولید عسل ،کیفیت متفاوتی دارد .بدیهی است که این نوع عسل ارزش کیفی و دارویی عسل های طبیعی را ندارد.

عسل صنعتی چیست و چگونه تولید می شود؟

این محصول که با نام های عسل دیگی ،عسل تقلبی و دست ساز نیز شناخته می شود. فرآورده های زنبور عسل نیست! بلکه در یک سری کارگاه های غیر مجاز و اغلب غیر بهداشتی تهیه می شود. در تهیه این نوع محصول اغلب شربت ذرت ،ملاس چغندر قند ،مقداری عسل تغذیه ای بی کیفیت و اسانس مصنوعی عسل استفاده می شود .به لحاظ علمی و کیفی این محصول عسل نیست ;اما توسط متقلبان به تحت عنوان عسل طبیعی و یا عسل دارویی مناطق مختلف و با قیمت های پایین به فروش می رسد.

متاسفانه برخی از این شبه عسل ها دارای تمامی مجوزهای لازم بر روی بر چسب محصول بوده وبه صورت گسترده در فروشگاه ها و هایپر مارکت های سطح شهرها و یا توسط دوره گردها با تخفیف های غیر معقول و قیمت های پایین به فروش می رسند . این محصول ارزش تغذیه ای و دارویی عسل را نداشته و به جهت دارا بودن رنگ واسانس های مصنوعی و ترکیبات سمی همچون هیدروکسی متیل فورفورال حتی می تواند سلامتی رابه خطر بیندازد.

عسل خوب را از کجا تهیه کنیم؟

 یک جمله معروف در بین زنبورداران هست با این مضمون (عسل خوب رو نمیشه شناخت باید عسل فروش رو خوب بشناسی) واین اهمیت موضوع برندینگ در بازار عسل است اما به جهت بستر سنتی عرضه عسل و اهمیت کمتر برندهای شناخته شده در این حوزه موضوع شناخت فردی و تجربی در کنار برخی از موارد می تواند در یک خرید مطمئن و اصولی به شما کمک نماید .به دلیل تنوع گیاهی شهد زا ،عسل های طبیعی در ایران دارای طعم، بو، رنگ ،میزان رطوبت و سایر شاخص های فیزیکی و ارگانولپتیکی بسیار متفاوتی هستند .و در انتخاب عسل اینها موثر هستند.

اما تشخیص دقیق تر منوط به تجربه مصرف عسل های طبیعی و از آن مهم تر شناخت عسل فروش است .خرید عسل از زنبورداران حرفه ای و با وجدان و فروشگاه های تخصصی عسل که تنوع بالایی از عسل ها را عرضه می کنند. در کنار بررسی طعم و رنگ و همچنین برگه آنالیز آزمایشگاهی عسل ،می تواند انتخابی درست و نتیجه ای رضایت بخش به همراه داشته باشند. خرید عسل از دست فروش ها و دوره گردها ،عسل فروشی های کنار جاده ها درحین سفر به هیچ وجه توصیه نمی شود.

محصولات رافونه

روش تشخیص عسل ارگانیک و طبیعی؟

باورهای غلطی در بین مردم و جود دارد که معتقد هستند. که این روش های تشخیص عسل طبیعی هست که تمام این روش ها غلط هستند. در شبکه ها اجتماعی ویدئو هایی مشاهده می کنیم که روش هایی جهت تشخیص عسل طبیعی و ارگانیک را معرفی می کنند. مانند: نگهداری عسل در یخچال ، یا حل کردن عسل در آب سرد و ….تمام این روش ها غلط است و صرفا باورهای غیر علمی است .

تنها روش مطمن آزمایش عسل توسط آزمایشگاه های غذا ودارو است. تشخیص قطعی کیفیت عسل تنها در آزمایشگاه تخصصی عسل و با انجام آزمون های متعدد از جمله میزان ساکارز ،آمینو اسید پرولین ،آنزیم دیاستاز ،هیدروکسی متیل فورفورال و نسبت فروکتوز به گلوکوز وتطابق آن با استاندارد ایران امکان پذیر خواهد بود.

تصویر شماره ۲ نمونه آنالیز آزمایشگاهی معتبر از محصولات ارگانیک رافونه

تصویر شماره 2
تصویر شماره 2

روایت محصولات عسل ارگانیک یک روایت شیرین است و این روایت ادامه دارد.

نظرات (2)

[…] تشخیص طبیعی و ارگانیک بودن عسل آنالیز آزمایشگاهی است.( ارجاع به مقاله تشخیص عسل طبیعی .) باور عمومی مردم این است که: ساکارز تنها فاکتور مهم در […]

[…] که در این مبحث سخن به میان می آید منظور عسل ارگانیک یا عسل طبیعی می باشد. که در مناطق بکر و دور از منطقه […]